Projekty czytelnicze

W minionym półroczu w naszej szkole przeprowadzono wiele działań motywujących uczniów do większej aktywności czytelniczej. Już we wrześniu jak co roku wzięliśmy udział w ogólnopolskiej akcji Narodowego Czytania, tym razem „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza. Następnie Dzień Głośnego Czytania oraz kampania społeczna Cała Polska czyta dzieciom (z udziałem przedszkolaków), później akcja biblioteczna zachęcająca do wypożyczania i czytania książek pod walentynkową nazwą Zakochaj się w książce. Kolejne działania to projekty uczniów realizowane głównie podczas lekcji języka polskiego i edukacji wczesnoszkolnej.
Uczniowie klas drugich wykonali prace przestrzenne zainspirowani lekturą „Zaczarowana zagroda” Aliny i Czesława Centkiewiczów. Tworzenie figurek pingwinów Adeli oraz makiety lodowej zagrody pobudziło ich wyobraźnię i sprawiło, że treść omawianego utworu stała się im bliższa.
Pierwszoklasiści w ramach programu Mała książka-wielki człowiek otrzymali wyprawkę czytelniczą. Na lekcjach poznali już wszystkie litery, więc zostali także zaproszeni na pierwszą wizytę do szkolnej biblioteki. Podczas lekcji bibliotecznej nauczyli się wypożyczać książki oraz zostali zapoznani z księgozbiorem. Wiedzą już, że książki należy szanować, a czytanie jest źródłem wiedzy i może stać się wielką pasją.
„Lektura w pudełku” to innowacyjna metoda pracy z tekstem literackim, która pozwoliła uczniom klasy 5b lepiej poznać książkę pt. „Opowieści z Narnii” Clive’a Staplesa Lewisa. Uczniowie, wykazując się pomysłowością, z dużym zaangażowaniem i dokładnością przygotowali oryginalne prace plastyczno-techniczne przedstawiające niezwykłe miejsce akcji omawianej lektury lub „skarby” Narnii. Również piątoklasiści przygotowali przy okazji pracy z lekturą Ferenca Molnara pt. „Chłopcy z Placu Broni” makietę opisywanej ulicy Pawła w Budapeszcie albo plakaty dotyczące różnych elementów świata przedstawionego w lekturze.
Czwartkolasiści, przebywając w czarodziejskiej Akademii pana Kleksa stworzonej przez Jana Brzechwę, wzięli udział w zajęciach kleksografii opisywanych na kartach lektury – mieli okazję do stworzenia obrazków tuszem lub atramentem i ułożenia historyjek z nimi związanych. Działanie to nauczyło ich kreatywności i budowania spójnych tekstów.
W klasie trzeciej dzieci już od dwóch lat prowadzą dzienniczki lektur, w których umieszczają metryczki książek oraz ciekawostki i ilustracje do przeczytanych tekstów. Uczą się w ten sposób porządkowania swojej wiedzy, a także poznają związanie z lekturami pojęcia, np. plan wydarzeń, czas i miejsce akcji czy bohaterowie pierwszo- i drugoplanowi. Jednej z uczennic klasy 3a tak spodobała się lektura Julity Grodek pt. „Mania, dziewczyna inna niż wszystkie”, że korzystając z opisów umieszczonych w książce, przebrała się za Marię Skłodowską Curie (bohaterkę tytułową lektury) oraz opowiedziała o stroju, fryzurze i zainteresowaniach naszej noblistki. Metoda dramy i wcielenie się w rolę postaci uczy, poprzez doświadczanie i przeżywanie, rozwiązywania problemów oraz podejmowania decyzji; pobudza wyobraźnię oraz kształtuje umiejętność pracy w grupie rówieśniczej.
Szóstoklasiści z kolei udali się na spektakl pt. „Hobbit” do Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi, a to była okazja do obejrzenia inscenizacji lektury na deskach teatru i zestawienia własnych wyobrażeń świata przedstawionego przez Tolkiena z wizją reżysera przedstawienia.
Wszystkie te działania koordynowane są przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, języka polskiego, wychowawców i bibliotekarzy.