Dla uczniów klas ósmych zakończył się właśnie jeden z najważniejszych etapów edukacyjnej drogi – egzamin ósmoklasisty. Za nimi trzy intensywne dni pełne koncentracji, emocji, zadań otwartych i – miejmy nadzieję – wielu właściwych odpowiedzi.
Egzamin ósmoklasisty 2025, przeprowadzony w dniach 13–15 maja, był pierwszym od kilku lat, który odbył się w pełnym zakresie obowiązującej podstawy programowej, bez pandemicznych ograniczeń. Po raz pierwszy uczniowie na każdej części egzaminu mieli do dyspozycji wydłużony czas na jej rozwiązanie.
Arkusz z języka polskiego składał się z dwóch części: czytania ze zrozumieniem oraz wypowiedzi pisemnej. W części testowej pojawiły się zadania dotyczące lektury „Chłopcy z Placu Broni”, co okazało się niemałym zaskoczeniem dla wielu zdających. W części pisemnej uczniowie mieli do wyboru napisanie opowiadania lub przemówienia – przy czym ta druga forma pojawiła się po raz pierwszy od kilku lat. Wypowiedź musiała liczyć co najmniej 200 słów i odwoływać się do obowiązkowych lektur szkolnych, takich jak „Hobbit”, „Kamienie na szaniec” czy „Mały Książę”.
Na egzaminie z matematyki uczniowie rozwiązywali arkusz zawierający 15 zadań zamkniętych i 6 otwartych. Opinie na temat tej części były podzielone – część uczniów uznała ją za stosunkowo prostą, podczas gdy inni wyrażali obawy co do poziomu trudności i swoich wyników.
Ostatniego dnia zmagań uczniowie pracowali z arkuszem z języka obcego nowożytnego – w przypadku naszej szkoły był to język angielski lub rosyjski. Arkusz składał się z pięciu części: rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstów pisanych, znajomości funkcji językowych, znajomości środków językowych oraz wypowiedzi pisemnej. W tej ostatniej uczniowie tworzyli e-mail na temat zagranicznej wycieczki szkolnej. Opinie o tej części egzaminu były w większości pozytywne.
Egzamin ósmoklasisty 2025 pisało 44 uczniów naszej szkoły z klas 8a i 8b. Mamy nadzieję, że wszyscy osiągną wysokie wyniki i już we wrześniu rozpoczną naukę w wymarzonych szkołach średnich.