Niecodzienna lekcja przedsiębiorczości

„Dlaczego nie mamy możliwie wcześniej nauczyć dziecka, czym jest pieniądz, wynagrodzenie za pracę; aby czuło wartość niezależności, którą daje zarobek; aby poznało dobre i złe strony posiadania.” J. Korczak

Obchody roku Edukacji Ekonomicznej stanowią doskonałą okazję do przypomnienia znaczenia inicjatyw gospodarczych Władysława Grabskiego.
Na rok 2024 przypada:
– 100-lecie wprowadzenia reform gospodarczych Władysława Grabskiego;
– 100-lecie ustanowienia złotego;
– 100-lecie utworzenia Banku Polskiego;
– 100-lecie utworzenia Banku Gospodarstwa Krajowego;
– 100-lecie wydania książki „Bankructwo małego Dżeka” Janusza Korczaka.
Edukacja ekonomiczna pełni istotną rolę w codziennym życiu każdego z nas. Dlatego też 25.04.2024r. uczniowie klas: 7a, 7b i 8a wzięli udział w prelekcji z pracownikami Banku Spółdzielczego w Przysusze na temat: „Reformy gospodarcze Władysława Grabskiego a współczesne wyzwania”. W trakcie spotkania duże zainteresowanie wzbudziły ceny produktów w okresie, kiedy Polska odzyskała niepodległość. Informacja ta pomogła uczniom zrozumieć, dlaczego były potrzebne reformy Władysława Grabskiego. Uczniowie chętnie zgłębili swoją wiedzę ekonomiczną poprzez oglądanie przygotowanej prezentacji oraz własną aktywność w czasie quizu z wiedzy ekonomicznej.
Wykorzystywali także materiały edukacyjne – książkę Janusza Korczaka „Bankructwo małego Dżeka”, która na rynku wydawniczym pojawiła się w 1924 r. To opowieść o dziewięcioletnim Dżeku, który będąc w tak młodym wieku, wykazał się już sporym talentem biznesowym. Akcję powieści autor umieścił w Ameryce lat dwudziestych ubiegłego stulecia. Powieść Korczaka porusza aktualne i dziś tematy z obszaru handlu i gospodarki, uczy samodzielnego myślenia i podkreśla wagę brania odpowiedzialności za podejmowane działania. Wybitny pedagog w prosty sposób tłumaczy podstawowe pojęcia ekonomii. Przekonuje też, iż wszelkie inicjatywy gospodarcze znacznie lepiej realizować wspólnie z przyjaciółmi. „Bankructwo małego Dżeka” pozostaje przewodnikiem po przedsiębiorczości, kładzie tym samym podwaliny dla polskiej edukacji ekonomicznej. Dziś, pomimo upływu 100 lat od pierwszego wydania, pozycja ta nic nie straciła ze swej aktualności. Korczak stał na stanowisku, że „dzieci jak najwcześniej powinny poznać wartość pieniędzy, dobre i złe strony ich posiadania”.
Autor odwołuje się w powieści do takich wartości jak uczciwość, pracowitość czy umiejętność kalkulacji będących gwarancją sukcesu. Może dzisiaj trzeba przywracać znaczenie tym wartościom. Dlatego warto przeczytać tę książkę.
Dzięki tak niecodziennej lekcji uczniowie mogli rozwijać kompetencje kluczowe w europejskim systemie edukacji, kształtować cechy osobowości i postawy przedsiębiorcze oraz budować umiejętność uczestniczenia w życiu społecznym. Kształtowanie postawy przedsiębiorczości to jedno z głównych zadań szkoły, a jednocześnie ważna kompetencja przyszłości w XXI w.